Farvel 2017 og velkommen 2018!

Gruppeleder og nestleder i Sandnes Aps bystyregruppe oppsummerer 2017 og ser fremover i denne kronikken.

Vi vil begynne med å takke alle i kommunen for det formidable arbeidet som er gjort i løpet av 2017, og vi vil takke alle som bor og engasjerer seg i og FOR Sandnes.

Året som er omme byr på mange minner, og hvem kommer vel til å glemme byfesten vi hadde 2. sept. En byfest for alle med gratis lunsj og underholdning fra morgen til kveld. Vi har aldri sett så mange smilende folk i Langgata og kassaapparatene gikk varme. Blinken er en annen folkefest, med over 2 millioner TV-seere midt i ferien. Nordsjørittet og andre arrangementer bygger Sandnes som en attraktiv by og bo i, og det bygger Sandnes som en attraktiv forretningsadresse.

Jonas Gahr Støre besøker Sig. Halvorsen i Sandnes.

Jonas Gahr Støre besøkte i 2017 blant annet Sig. Halvorsen i Sandnes for å høre om utfordringene i næringslivet i regionen og om hvordan bedriften arbeidet med lærlinger.

Nedturen i oljevirksomheten som startet i 2014 merker vi fortsatt virkningene av. Med en arbeidsledighet på 4,9 % ligger vi blant de høyeste i Rogaland, og det er fortsatt mer enn 2000 arbeidsledige i Sandnes. Det kan se ut som at vi har vært gjennom det verste, det er 600 færre arbeidsledige enn for et år siden og bedriftene lyser ut flere stillinger. Men for de av våre innbyggere som har mistet jobben eller for de mange unge som ikke har kommet seg inn i arbeidslivet er det krevende og vanskelige tider.

Vi har over flere år gjort store investeringer som har vært helt nødvendige og i 2017 åpnet vi Rundeskogen Bo-og aktivitetssenter med 61 sykehjemsplasser, 2 bo-tiltak for personer med nedsatt funksjonsevne og psykisk utviklingshemming, produksjonskjøkken, ny legevakt med øyeblikkelig hjelp plasser, brannstasjon og skatepark på Bogafjell. Og flere viktige bygg er igangsatt og åpnes i år eller i 2019 som Figgjo skole, Skeiene ungdomsskole, Avlastningsbolig med barnebolig, nye Somaheimen og snart er første spadestikk for svømmehall og 2 varmtvannsbasseng på Iglemyr.

Vi står overfor et samfunn med store teknologiske endringer som øker både i omfang og bredde. I løpet av få år har verden gått fra å være relativt analogt til å bli stadig mer digitalt. Kommunen må og skal ta et kjempesprang i digitaliseringen av samfunnet. For eksempel vil digitalisering av byggesaksbehandling gi en mer effektiv behandling, i tillegg til å bidra til å sikre likebehandling. Deling og gjenbruk av informasjon kan gjøre skjemautfylling lettere og redusere mulighet for feil. Samtidig skal samtlige elever og lærere i Sandnesskolen i 2018 få sin egen digitale enhet (Chromebook), som blir tidenes største satsing i Sandnesskolen med totalt 56,5 millioner. Med dette tar Sandnes et gigantsteg inn i den digitale framtiden.

Vår viktigste jobb siden vi overtok sammen med de andre flertallspartiene har vært å få på plass full sykehjemsdekning, det målet er nådd og nå setter vi nye mål. Vi ønsker å redusere ventelistene for bolig til personer med nedsatt funksjonsevne, der målet er at de som trenger bolig skal få det når de trenger det.

Indre Vågen i Sandnes med Oscar II og Havnespeilet

Havneparken er et viktig område for videre utvikling i Sandnes sentrum.

For oss i Arbeiderpartiet er det viktig å fortsette satsingen med å utvikle Sandnes som en attraktiv næringslivsadresse og en god plass å bo. Og kommunen skal være en viktig aktør for å legge til rette. Et viktig arbeid fremover blir sentrumsplanen og kommuneplan, at vi får planer som gir god sentrumsutvikling, nye arealer inn og som tilrettelegger for de som ønsker å bygge og etablere seg i Sandnes.

Lysefjorden sett fra Lysebotn

Lysefjorden med Preikestolen og Kjerag er viktig for fremtidens turistsatsing.

I 2020 blir to kommuner til en. Vi gleder oss til å få til en ny og spennende kommune. Vi skal jobbe knallhardt for å få opprettholdt ferjeforbindelsen over Høgsfjorden. Den er viktig for innbyggerne og den er viktig for turistsatsningen. Mulighetene er mange, og vi skal selvsagt videreføre regionalt samarbeid. Et steg på veien blir å lage oss en reiselivstrategi.  Vi har alle forutsetninger for å bli en stor reisedestinasjon. Og spesielt med verdens attraksjoner som Preikestolen og Kjerag som en del av kommunen må vi rigge oss for å skape morgendagens arbeidsplasser.

Til slutt vil vi gratulere Høyland ungdomsskole med Benjamin-prisen. Et synlig bevis på at vi har en skole og elever som bryr seg. Vi er utrolig stolte over denne prisen.

Annelin Tangen - Gruppeleder Sandnes AP

Arne Buchholdt Espedal - Nestleder i bystyregruppa Sandnes AP