Bilde av Annelin Tangen Mjølne og Stanley Wirak.

God sommer

Sommerhilsen fra gruppeleder og styreleder.

Tross store kutt i kommuneøkonomien:Vi står på for en flott kommune

Sommeren står for tur og jeg vil på vegne av kommunestyregruppen benytte anledningen til å ønske dere en riktig god sommer med en kort oppdatering.Optimismen fra 2019, snudde brått og brutalt med COVID19 og oljenedturen. Arbeidsledigheten er rekordhøy, og skattesvikten kun for mai måned var på hele 90 millioner for kommunen vår. Vi hadde håpet på mer hjelp fra regjeringen! Kommunene oppgir ekstra utgifter og inntektsbortfall på 17-20 milliarder, mens regjeringens kalkulator kommer til 3 milliarder.Ordfører Stanley Wirak går som vanlig i front og kutter 100 000 kroner i lønn. Dette ble vedtatt i forrige kommunestyremøte nå like før ferien. Ordførerens kutt, betyr også kutt for alle politikere. Kommunen skal igjennom tøffe tider. Vi i AP tar vår del av byrden.Skatteinntekter er primær inntekten til kommunen, derfor må vi arbeide med å legge til rette for å beholde og skape nye arbeidsplasser kommunen. Det er noe av det viktigste vi kan gjøre for framtiden. Kommunen trenger inntekterMye går godt Sandnes! Da vi overtok var det omtrent 100 som stod på venteliste for sykehjemsplass. Nå har Sandnes full sykehjemsdekning, og vi planlegger allerede for nye plasser. Fra å være versting på boligsosialt arbeid, har vi mottatt pris på det arbeidet som er gjort, finansreglementet er endret, barnehager er bygget i stor stil når befolkningsveksten tilsa det. Vi har bygget, renovert og utvidet skoler, bygget barnehager, bygget et verdig avlastningssenter for barn, bygge et verdig hjem for de på gamle Somaheimen, redusert ventelistene for boliger til personer med nedsatt funksjonsevne. Dette har kostet, og det har vært villet Ap-politikk.Vi skal fortsette det arbeidet vi er i gang med i Sandnes, og vi skal se framover. De kommende årene vil ha store økonomiske utfordringer. Da er det viktig at vi kan glede oss over det vi får til. Det er satt i gang flere byutviklingstiltak de senere årene som; rådhusplassen, parken på Ruten som åpnes snart, oppgradering av Langgata og arbeidet med parkdraget og åpning av Storåna går sin gang. Tiltak som skal bidra til å gjøre byen mer attraktiv til å bo i og investere i.Vi skal komme oss gjennom denne krisen ved å fortsette arbeidet med å rigge kommunen med langsiktige satsinger som skal gi nye arbeidsplasser, gode tjenester og tilbud til våre innbyggere og en effektiv drift av kommunen gjennom digitalisering, næringsutvikling og byutviklingstiltak.Annelin Tangen MjølneGruppeleder

Kort oppsummert fra Ragnvald og styret

Etter vårt årsmøte 23. januar gikk vi nesten rett inn i Koronaen. Det var så vidt en greidde å gjennomføre Rogaland AP sitt årsmøte 7. mars før landet og verden ellers ble stengt ned. På hjemmebane har vi hatt 6 styremøter, to på nett. I mai hadde vi møte på Rådhuset og det siste  før sommeren var i stor sal Folkets hus.

Vi vedtok på årsmøte vårt vi at det skulle lages kommunikasjonsstrategi for Sandnes Arbeiderparti. En gruppe ble nedsatt for å arbeide med dette, og styret har vedtatt ny partiets nye strategi. En konsekvens av dette er at vi har vi anskaffet verktøyet Teams som vi så vidt er i gang med å bruke. Det skal brukes til digitale møter og til intern kommunikasjon og lagring av dokumenter for SAP.

De som har tilgang skal kunne finne informasjon og styremøter, referater, program og ellers alt det vi måtte legge inn i systemet. Vi har mest brukt Teams til digitale møter til nå, men skal ha en oppfølgende opplæring i høst i håp om å få i gang bruken av systemet.

Vi har deltatt på en rekke digitale møter både i regi Arbeiderpartiet sentralt og i regi Rogaland Arbeiderparti. Deltakelsen på disse møtene har vært så som så. De som kommer fra sentralt hold, er tilgjengelige for alle medlemmer i Arbeiderpartiet.

Fysisk tilstede var vi på Sola på opplæring 22 februar, Folkevalgtopplæring. Leder hadde innlegg om samarbeid mellom kommunegrupper og styret. Jeg klarte meg bra.

Vi feiret 1. mai digitalt i godt og nært samarbeid med LO og fagforeningene. Det var en god opplevelse. Best husker undertegnede flaggheisingen i Sykehusparken hvor fem av våre veteraner stilte fysisk opp med korrekt avstand og fulgte flaggheisingen og appellen. Et minnerikt øyeblikk der tilstedeværelsen av de fem sa ALT.

Vi har hatt ringerunder til medlemmene om kontingenter som var ubetalt. Stort sett positivt. Medlemsmassen er stabil på rundt 400, men vi skulle gjerne hatt flere. Hjelp gjerne til i verving av nye. Det gir oss styrke innad i Rogaland først og fremst.

To medlemsmøter på teams har vi hatt om vi regner med det i kveld kl 1800. Først gang deltok 11 til sammen.

Styret ønsker alle en riktig god sommer. Vi håper vi kan ses både i Folkets hus og på A-kafe til høsten.

Ragnvald Erga, styreleder.