Hardt arbeid fra bystyret redder naturen i Sandnesmarkå

Denne uken ble det endelig klart at Statnett og Lyse dropper kraftlinje gjennom Sandnesmarkå og Lutsi-vassdraget etter massivt press fra et nesten enstemmig bystyre i Sandnes. - Veldig, veldig positivt! uttalte AP-ordfører Stanley Wirak til Stavanger Aftenblad.

original

- Nye utredninger tyder på at alle parter er best tjent med å føre en ny kraftlinje fra Lysebotn til Nord-Jæren via Høgsfjorden til trafostasjonen på Stokkeland og videre til Bærheim, forteller konserndirektør Håkon Borgen i Statnett til Stavanger Aftenbladet.

Bakgrunnen for det pågående utredningsarbeidet er at Nord-Jæren har en anstrengt forsyningssituasjon for strøm. På kalde vinterdager kan man risikere at dagens kraftledninger ikke har kapasitet nok til å forsyne hele byregionen. Det utredes derfor en ny kraftlinje fra Lysebotn til Støleheia i Stavanger.

Opprinnelig foreslo Lyse og Statnett en forbindelse gjennom Sandnesmarkå, over Lutsi-vassdraget og Lifjell. Bystyret i Sandnes var da veldig tydelige på at dette kunne ikke Sandnes være med på (47 mot 2 stemmer fra Høyre).

Wirak kunne ikke godtatt kraftlinjer i Lutsiområdet

- Lutsi er et av de mest attraktive turområdene i hele regionen. Her kan vi naturligvis ikke tillate svære master og luftspenn, uttalte ordfører Wirak for 2 uker siden til Stavanger Aftenblad.

- Her er det slik at private må rive om de bygger en halvmeter for store brygger i et vernet vassdrag, så skal andre kunne sette opp svære master gjennom det samme området. Det går ikke, fastslår ordføreren og mener det er mulig for Lyse Sentralnett å følge de gamle kraftlinjene rundt vassdraget.

I hele prosessen har ordføreren vært tydelig på at Statnett og Lyse må se på andre løsninger. Og han er derfor svært glad for at han og bystyret nå blir hørt. Wirak lover nå hjelpe til med å få den nye traseen gjennom på korrekt måte raskest mulig.