I Sandnes er "Alle elevene våre"

I Sandnesposten tirsdag 24.01.2017 påstår Høyre sin partileder Guttorm Stangeland at flertallspartiene Ap, FrP og Sp ikke prioriterer tidlig innsats i skolen, noe som selvsagt faller på sin egen urimelighet. Det blir ekstra merkelig med denne påstanden fra Høyre når de i sitt alternative budsjett foreslo mindre penger til skole for både 2017 og 2018 enn flertallspartiene.

Flertallspartiene satser på skolen. Vi bruker så mye penger på skolen som vi kan. Men vi må forholde oss til de økonomiske realiteter vi opplever. Vi har tidenes største arbeidsledighet. Dette er dramatisk for de det rammer, men det er også utfordrende for kommunen som har fått sine inntekter redusert med nærmere 100 millioner i forhold til 2014. Og det går ut over vår mulighet til å bruke mer penger på blant annet skole og omsorg. Vi kan ikke bruke mer penger enn vi har. Vi skal styre byen gjennom vanskelige tider. Da nytter det ikke med Høyres populistiske forslag og påstander. For Arbeiderpartiet er arbeid til alle jobb nummer én, og for Arbeiderpartiet er skole en av våre viktigste prioriteringer, og med Arbeiderpartiet i regjering ville Sandnes kommune fått større overføringer fra sentralt til å ansette flere lærere. Kommunen har på grunn av arbeidsledighetskrisen vi nå opplever vært gjennom en omstilling og effektiviseringsarbeid, der hele kommunen har kuttet i sine budsjetter. Skole har vært nødt til å ta sin del, og for enkelte skoler har det vært mer krevende enn for andre. Derfor prioriterte flertallspartiene skole høyt i gjeldende økonomiplan, og styrket skole med over 67 millioner kroner mer enn rådmannens forslag i perioden. Neste skoleår 2017/18 vil ny finansieringsmodell bli gjeldende og målet er at den skal bli mer rettferdig i forhold til drift av den enkelte skole. Den nye finansieringsmodellen viderefører og ivaretar tidlig innsats på 1-4 trinn og ekstra lærertetthet på 1. trinn i Sandnesskolen. I alle storbykommuner er det en utfordring at andelen elever med spesialundervisning øker på ungdomstrinnet. Andelen elever med vedtak om spesialundervisning er imidlertid lavere på ungdomstrinnet i Sandnes enn i de andre storbyene. Videre er det slik at andelen elever på ungdomstrinnet som får spesialundervisning har gått ned fra 11 prosent til 8,5 prosent de siste fire årene. Dette viser at arbeidet som gjøres i Sandnesskolen med å redusere andelen elever som har behov for spesialundervisning på ungdomsskolen er på riktig spor. I forhold til 2011 har det blitt flere årsverk i Sandnesskolen, og ikke færre som Stangeland (H) påstår at Kvalitetsmeldingen for 2016 viser. I skoleåret 2011-2012 var det 744,9 årsverk for undervisningspersonale i Sandnes kommune, i skoleåret 2015-2016 var det 827,8. Antall elever var 8883 og 9501. Det gir 11,92 elever per årsverk i 2011-2012, mot 11,48 elever per årsverk i 2015-2016. Dette viser en økning i antall undervisningspersonell i denne perioden, både i absolutte tall og per elev. Når det er sagt, tror jeg vi vil se redusert lærertetthet i kvalitetsmeldingen i 2017 på grunn av kutt i skoleåret 2016/17, men en økning igjen i 2018. Den siste kvalitetsmeldingen viser også at Sandnes har en lavere gjennomsnittlig gruppestørrelse enn snittet for de ti største kommunene i Norge. I 2015 var gjennomsnittlig gruppestørrelse i Sandnes 14,2. Kun Tromsø og Fredrikstad hadde lavere gruppestørrelse av alle storbykommunene. Sandnesskolen er god, og de ansatte gjør en strålende jobb med våre barn som er vår framtid. Resultatene i kvalitetsmeldingen viser at vi ligger på gjennomsnittet eller over sammenlignet med de andre store kommunene, og Sandnesskolen har over år vært bevisste på at framgang hos den enkelte elev og skole er det som sier mest om læringsutbytte. Det er viktig at skolene i Sandnes jobber på flere nivå for å sikre en god skole for alle våre elever, og et læringsmiljø der absolutt alle elever kan trives og lære. Det er også viktig med en god overgang mellom barnehage og skole for å sikre et best mulig utgangspunkt for tilpasset opplæring og læringsutbytte. I Sandnesskolen er ”Alle elevene våre”.
Gruppeleder Annelin Tangen Mjølne og ordfører Stanley Wirak tester lekeområdet på en skole.