Revitalisering av Ruten-området er god byutvikling!

Sandnes by er en by innbyggerne er og har grunn til å være stolte av. Vi er det. Det tas for tiden mange viktige og riktige grep for å sikre en god og langsiktig videreutvikling av Sandnes by. Slike grep skal sørge for at byens voksende befolkning vil trives, at handelsstanden vil blomstre og ikke minst at næringslivet vil tilføre byen arbeidsplasser og videre vekst.

original_1478639748_621843

(Dette innlegget stod på trykk i Sandnesposten og Stavanger Aftenblad 30.06.2016)

Det siste viktige byutviklingsgrepet er arbeidet med å revitalisere Ruten-området; selve midtpunktet i byen. Vi vil peke på fem viktige grep som nå gjøres i dette område.

Det planlegges for det første å videreutvikle festplassen til en urban offentlig "lunge", kjent som "lysning". Tanken er å gjøre Ruten til en møteplass og et moderne, offentlig byrom som binder byen sammen i et definert sentrum.

For det andre tilrettelegges det for regionens viktigste kollektive knutepunkt. Her skal jernbanen, bussveien, bussruter, sykkelruter og taxi samles i et moderne og tidsriktig knutepunkt; et sømløst knutepunkt med gode tilleggs- og servicefunksjoner som gjør det attraktivt, praktisk og komfortabelt å reise kollektivt. Jernbanen går i dag – og bussveien vil gå - rett igjennom byen. Det kan utnyttes bedre til fordel for byen og de reisende ved å integrere stasjonen(e) tettere med fasilitetene rundt og tilby nærliggende arbeidsplasser.

I tilknytning til kollektivknutepunktet tas det for det tredje til orde for å legge inn flere bygg i området mot sør - mot Bystasjonen - som vil tilføre området ytterligere kvaliteter, uten å gå på bekostning av festplassen. Det planlegges for et signalbygg som vi tror byens innbyggere vil bli stolte av, samt et par lavere bygg med spennende utforming. Vi mener dette er et veldig bra forslag og tar til orde for at signalbygget må ha slike kvaliteter at det tilfører byen noe vesentlig arkitektonisk og blir et viktig identitetsskapende bygg og landemerke. Den eller de øverste etasjer bør etter vår mening gjøres tilgjengelig for alle, slik at det også blir et flott utsiktspunkt for innbyggere, tilreisende og turister.

Et fjerde viktig grep er å tilrettelegge for en bred, åpen og bilfri korridor fra festplassen til indre vågen, det nye rådhuset og gjestehavnen. Fjorden og byen skal knyttes bedre sammen. Og for det femte skjermes ruten for parkering. Isteden tilrettelegges det for parkering i randsonen. Det er vanlig i andre byer, og man skal ikke lenger enn til Stavanger for å se at det ikke parkeres på offentlige torg og plasser, eller under dem. Å begrense kjøring i sentrum vil gi et bedre miljø og større trivsel for menneskene. Sandnes er fremdeles en mindre by, og avstandene til nærmeste parkering vil fremdeles være relativ kort. Vi tror godt miljø og trivsel på lang sikt vil være viktigere for handel- og servicestanden ene parkering på eller under Ruten.

Vi tror de planer som nå foreligger for Ruten-området vil bli veldig bra for både Sandnes og regionen. Vi ser frem til den videre planprosessen og håper flest mulig engasjerer seg og kommer med gode og konstruktive forslag til hvordan området kan utvikles og utformes på best mulig måte.

Arne Oftedal, bystyrerepresentant (Ap)

Johan Storm Bull, medlem Sandved bydelsutvalg (Ap)